موم زنبور عسل، ماده ای مناسب برای ساخت صابون


 

درست کردن صابون با موم زنبور عسل در خانه، کار چندان ساده ای نیست. با این حال اگر به نکات توجه داشته باشید می توانید یک صابون خانگی فوق العاده جذاب تولید کنید.


درست کردن صابون خانگی آن هم در شرایط فعلی، هم سرگرمی است و هم نیازی از نیازهای خانواده با بهترین کیفیت برطرف می شود. بسیاری از محققان و اطبا طب سنتی بر این باورند که صابون های موجود در بازار به دلیل استفاده از مواد شیمیایی، کیفیت لازم را نداشته و حتی باعث برخی بیماری های پوستی نیز می شوند.

اگر به دنبال اضافه کردن مواد طبیعی به صابون هستید، موم طبیعی و عسل عالی هستند. این دو ماده خواصی دارند که کمک می کنند شما یک صابون عالی و فوق العاده برای پاکیزگی دست و همچنین محافظت از پوست دست بسازید. در این شرایط می توانید به سلامت خود و دستانتان بیشتر امیدوار باشید.

در این مطلب به نکاتی در مورد استفاده از موم زنبور عسل و عسل طبیعی در ساخت صابون می پردازیم. در مطالبی مجزا نیز به روش های مختلف ساخت صابون با موم زنبور عسل اشاره خواهیم کرد که قطعا برای شما جذاب خواهد بود.

چرا موم زنبور عسل را به صابون اضافه می کنیم؟
موم زنبور عسل اثرات خوبی در تولید صابون دارد. آنها مشابه اثرات روغن shea یا روغن انبه هستند، اما اثرات برجسته تری دارند. با توجه به این موضوع که موم زنبور عسل از نقطه ذوب بالایی برخوردار است و به سرعت به فرم جامد باز می گردد، صابون را سخت تر می کند. این یعنی در زمانی که شما در حال درست کردن صابون هستید، خیلی زود به سمت جامد شدن تمایل پیدا می کند. البته این یک موضوع منفی است. اما در عوض صابون تولید شده با موم زنبور عسل در قالب مورد استفاده شما شکل خود را به خوبی حفظ کرده و جزئیات قالب مورد استفاده را نشان می دهد. هر نوع دستور العمل حاوی موم بهتر است در قالب های تکی درست شود؛ زیرا برش آن پس از پختن بسیار سخت خواهد بود.

مانند هر روغن، کره یا مومی که به صابون اضافه می شود، موم زنبور عسل پوست را مرطوب می کند. این یک ویژگی بسیار خوب است؛ زیرا خیلی از این موارد را نمی توان به صابون تبدیل کرد. موم زنبور عسل تبدیل شده به صابون می تواند اثرات فوق العاده ای به صورت طبیعی برای مرطوب کردن پوست به همراه داشته باشد.

دستور ساده درست کردن صابون با موم زنبور عسل

موم زنبور عسل همچنین باعث کم شدن کف صابون خواهد شد. وقتی موم زنبور عسل را به صابون اضافه می کنید، با حباب های کوچکتری مواجه خواهید شد و مشکلی با حباب های بسیار بزرگ زیر دوش حمام نخواهید داشت. این یک موضوع مهم است که اگر آن را تجربه کرده باشید می دانید که چقدر بزرگ نبودن حباب ها اهمیت دارد.

اگر از موم محلی زنبور عسل استفاده می کنید که به شکل طبیعی آن است، می توانید آن را به قطعات کوچکتر خرد کنید تا به ذوب شدن آن کمک کند. اگر آن را از شرکت هایی که موم را فراوری می کنند خریداری کرده اید، فرم گلوله ساده ترین روش کار با آن است. در آموزش ساخت صابون با استفاده از موم، به این نکات بیشتر می پردازیم.

چرا عسل را به صابون دارای موم اضافه می کنیم؟
عسل رطوبت را به پوست می افزاید و قند طبیعی موجود در آن باعث افزایش کف صابون می شود. در واقع استفاده از عسل، کمبود ایجاد کف توسط موم زنبور عسل را جبران می کند. به طور کلی برای اضافه کردن عسل طبیعی به صابونی که در آن از موم استفاده شده، کار مثبت و خوبی است.

تأثیر اصلی عسل طبیعی در صابون، گرم کردن آن است. به هر دلیلی، هر نوع شکر اضافه شده به خمیر صابون باعث گرم شدن آن می شود. تمام خمیرهای صابون گرم می شوند یا به صورت گاه و بیگاه حالت ژله ای پیدا می کنند. در بعضی از مواقع نیز ممکن است بیش از اندازه گرم و شفاف شوند و تغییر رنگ پیدا کنند. این در حالی است که هر نوع دستور صابون با عسل طبیعی تقریباً همیشه حالت ژل پیدا می کند. فراموش نکنید که نباید صابون را برای رساندن اجباری به فاز ژله ای درون فر قرار دهید؛ این یک کار اشتباه است.

علاوه بر این، تهیه صابون موم دار که در ان از عسل طبیعی هم استفاده شده باشد، ممکن است باعث سرازیر شدن صابون در گرمای بیش از حد شود. این دلیل دیگری است که دستورالعمل های همراه با موم و عسل برای تولید صابون را درون قالب های تکی درست می کنیم. بلافاصله بعد از ریختن ماده در قالب، آن ها را به مدت 3-4 ساعت در فریزر قرار می دهیم و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

اگر عسل خیلی گرم شود، مانند یک فاز ژله ای، صابون شما تغییر رنگ پیدا خواهد کرد. کلمه «تغییر رنگ» به این معنا نیست که اشتباهی پیش آمده است! این فقط بدان معنی است که خمیر عسل شما به سمت رنگ عسلی پیش خواهد رفت. البته همیشه این اتفاق نمی افتد؛ زیرا این امر به درجه حرارت صابون بستگی دارد. برای داشتن یک رنگ قابل پیش بینی، می توانید رنگ مجاز به مایع صابون اضافه کنید. هرچند بهتر است این کار را نکنید تا صابون حالت طبیعی خود را از دست ندهد.

 شواهدی وجود دارد که نشان می دهد عسل به طور طبیعی ضد میکروب است و همانطور که گفته شد باعث افزایش رطوبت پوست می شود. اما اگر می خواهید آن را از رسپی ساخت صابون خانگی کنار بگذارید، نتیجه نهایی فرق چندانی نخواهد داشت. هیچ عطر و رنگی به صابون شما اضافه نمی کند؛ اما احتمالا خواص صابون موم زنبور عسل که در آن از عسل طبیعی هم استفاده شده باشد، بیشتر است.

درست کردن صابون با موم زنبور عسل در خانه، کار چندان ساده ای نیست. با این حال اگر به نکات توجه داشته باشید می توانید یک صابون خانگی فوق العاده جذاب تولید کنید. مطمئن هستیم که صابون های تولید شده در خانه که به صورت طبیعی هستند، مضرات صابون های کارخانه ای را ندارند.

کار با موم زنبور عسل، عجیب و غریب است؛ زیرا بسیار سریعتر از هر روغن صابون سازی معمولی جامد می شود. همچنین عسل باعث می شود همه چیز سرریز شود. به همین علت اگر تجربه صابون درست کردن ندارید، ممکن است کمی اذیت شوید. با این حال پیشنهاد می کنیم دستور العملی که در آن به آموزش ساخت صابون با موم طبیعی زنبور عسل پرداخته ایم را مطالعه کنید.

 

-